LUNDAVÄGENS KOLONIOMRÅDE
Vad händer med Lundavägens koloniområde när Östervärns station enligt planerna rustas upp inom en snar framtid?
– Troligtvis ingenting, säger Anders Rubin, (S) t f ord-förande i Tekniska nämnden till Lyckligt Lottad.
Oron är konstant för kolonisterna på Malmös äldsta och minsta koloniområde, Lundavägens koloniområde, ett stenkast från Östervärns station. I en framtida utbyggnad av stationsområdet finns det ingen plats för det lummiga lilla koloniområdet från 1905 med bland annat ett över hundra år gammalt päronträd och en stuga från Baltiska utställningen 1914.
Senast orosmolnen seglade upp var i slutet av januari, efter att Tekniska nämnden beslutat om en ny station vid Rosengård och att Persborgs station ska byggas om. Tillsammans med Östervärns station blir stationerna viktiga delar för att Malmöringen ska kunna börja köra tågtrafik i december 2018.
Men i det här skedet finns ingen större anledning till oro för kolonisterna, svarar Anders Rubin, (S) t f ordförande i Tekniska nämnden, på Lyckligt Lottads fråga.
– För Östervärns station kan man säga att det inledningsvis handlar om en spårgeometrisk förändring inom befintligt spårområde och en upprustning av den stationsbyggnad som finns. Detta bör så vitt jag kan bedöma i nuläget inte påverka själva koloniområdet.
Det verkliga hotet mot koloniområdets existens kommer den dag man beslutar om en förändring av hela stationsområdet. För detta måste en fördjupad översiktsplan ha vunnit laga kraft och dit är vägen lång.
– Det är en process som tar flera år, men på längre sikt måste man se hur man kan maximera den omgivande marken runt stationen, säger Anders Rubin.
Målet med bygget av station Rosengård är att kunna köra persontrafik på Kontinentalbanan i december 2018. Den nya stationen gör det samtidigt möjligt för den framtida Öresundspendeln, med sträckningen Ystad – Rosengård – Citytunneln – Köpenhamn, att stanna i Rosengård.